Witamy na GTAOnline Obecny czas to 2018-12-15, 00:26 Użytkowników: 76993
Strona główna | Użytkownicy | Grupy | Faq | Regulamin | Zaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
Interior - jak stworzyć? Kompletny poradnik.
Autor Wiadomość

SultanS 





Informacje
­SPONSOR
Wiek: 23
Na forum: 3968 dni
Posty: 204
Piwa: 2295
Respekt: 28,6

Wysłany: 2010-06-28, 12:55   Interior - jak stworzyć? Kompletny poradnik.



Cześć!
Dzisiaj postaram się Wam przedstawić tworzenie interiorów.


Spis treści.
  • 1. Wprowadzenie, terminologia.
  • 2. Dwa sposoby tworzenia interiorów.
  • a) Gotowy szablon (struktura).
  • b) Własny szablon.
  • 3. Sposoby ułożenia struktur.
  • a) Wysoko nad ziemią.
  • b) Pod ziemią.
  • c) W budynku.
  • 4. Rady.
  • a) ID kilku przydatnych obiektów.


1. Wprowadzenie, terminologia.
Tworzę ten poradnik z myślą o tych wszystkich, którzy szukają pomocy, jak zacząć, a także o tych, którzy chcą podszkolić swoje umiejętności.

Podstawą jest posiadanie MTA. Czym różni się Race Mod od Deathmatch'u? Te pierwsze, z tego co mi wiadomo, nie jest już "opiekowane" i dopracowywane przez ekipę MTA, drugie natomiast tak. Część wyścigowa jest bardziej intuicyjna i prostsza w obsłudze, DM przeciwnie ; jednakże, teraz każdemu nowemu zalecam najnowszą wersję DM - pod względem funkcji jest o wiele lepsze. Możesz znaleźć tam wiele obiektów, których nie ma w RM, nie ma także limitu obiektów na mapę (RM: 250).

Terminologia

Interiory - potoczna nazwa obiektów, które tworzą wnętrze danego budynku. Dlaczego potoczna? W SA-MP używana jest także funkcja np. "SetPlayerInterior" i nie służy ona do teleportu do danego wnętrza - ale to nie o tym poradnik.
Struktura - także potoczna nazwa podstawy interioru, czyli - podłogi, ścian, sufitu, i tym podobne. Zamiennie do używania z "szablonem".
Miganie obiektów - błąd R* , który polega na znikaniu i pojawianiu się obiektów stworzonych pod ziemią lub w budynku. Jest to niezwykle irytujące, ponieważ mamy istną dyskotekę.
'Oknowość budynków' - jeżeli jest możliwość umieszczenia w budynku interioru z oknami, to znaczy że jest on "oknowy" - taka dziwna nazwa, o ! :p


2. Sposoby tworzenia interiorów.

Pierwszy
Zwykle, pod koniec każdego działu z kategorii Buildings znajdują się puste wnętrza (nasze struktury) budynków. Może to być zarówno wnętrze domu, szkoły jazdy, fabryki czy restauracji - Rockstar dał nam około 150 wnętrz, z czego około 100 można zaadaptować do wielu celów. Wybieramy takowy gotowy szablon, umieszczamy go na mapie (o tym w punkcie trzecim) i wypełniamy obiektami według uznania. Jest to bardzo prosta metoda, bardzo popularna i niewymagająca dużych umiejętności ani czasu.

Zdjęcia robione w RM.






Drugi
Jest to sposób o wiele trudniejszy i wymagający o wiele większej wprawy. Mianowicie, tutaj tworzymy swoją własną strukturę. Tworzymy ściany, podłogę, sufit, wszystko według naszej wyobraźni. Czemu określiłem ten sposób jako trudny? Tutaj trzeba dobierać odpowiednie obiekty na własny szablon, co nie jest łatwe ; trzeba także uważać, aby obiekty nie wychodziły poza wyznaczony teren - np. budynek, co w wielu przypadkach sprawia wiele trudności. ID obiektów, które można użyć do stworzenia własnego szablonu podaje w punkcie czwartym, jednakże tą opcję zalecam tylko dla osób wtajemniczonych w tworzenie interiorów. Co warto zaznaczyć - do stworzenia podwalin wnętrza można użyć wszelakich obiektów, nie tylko tych "wyśrubowanych". Oczywiście, muszą mieć odpowiednie rozmiary i wygląd ze strony, z której się nań patrzy.

Przykładowy, własny szablon



Można także mieszać oba sposoby, przykładowo skracając ścianę w gotowym szablonie, lub poszerzać gotową strukturę dodając podłogę i sufit w drugim pomieszczeniu (przykładowo - do wyjścia ze szkoły jazdy motorem można dostawić drugą, taką samą strukturę, inną, lub "doczepić" własną. Efekt z zewnątrz nie musi być najlepszy, liczy się to, co jest wewnątrz ;) )





3. Sposoby ułożenia struktur.

Jak wiadomo, na ulicy interioru nie postawimy, bo nijak to będzie wyglądać.
Pierwszy
Wysoko nad ziemią. Kiedyś popularne, dzisiaj zanika - osobiście także nie zalecam tworzenia wysoko interiorów, ponieważ niekiedy mogą wystąpić problemy z teleportem, ustawieniem interioru (funkcja w pawn), a także, istnieje ryzyko zewnętrznej ingerencji we wnętrze - samoloty (dla nich to zabójcze :p ), chmury, czy ptaki. Ale, jakby ktoś się uparł - ustawiamy strukturę na ziemi i przez kilkanaście/kilkadziesiąt sekund podnosimy ją w górę.

Drugi
Najpopularniejszy i najczęściej zalecany - pod ziemią. Stawiamy strukturę na ziemi i lekko opuszczamy ją w dół. Ważne - nie może być ona za głęboko, ponieważ mogą wystąpić problemy z teleportem.
Przykład

Potem normalnie wypełniamy strukturę obiektami.

Trzeci
Coraz bardziej popularny, aczkolwiek najbardziej skomplikowany sposób umieszczania struktur - w środku budynku. Zwykle, taki interior posiada okna, co wygląda bardzo ciekawie, tak więc podnosi atrakcyjność interioru. Jak go stworzyć? Zacznijmy od gotowego szablonu. Wybieramy jakiś, który ma miejsce na okna - np. szkoła jazdy motorem, sklep monopolowy, fryzjer, ammonation. Następnie wsadzamy go w środek budynku tak, aby żadna z jego krawędzi nie wystawała poza ów budynek, jednocześnie dbając o to, aby widok z interioru był "czysty" - żeby gracz nie musiał patrzeć w dół, czyli w przestrzeń, albo żeby nie musiał oglądać kontur z zewnątrz - np. ramy okna.
Jest także utrudnienie w postaci "oknowości" budynku - jak stwierdzić, czy takowa występuje? W RM nie ma z tym żadnego problemu. Wlatujemy do środka budynku i sprawdzamy - jest pomarańczowy kursor, czy nie ma? Jeżeli jest w całej strukturze, to znaczy, że możemy ustawiać tam obiekty. Jeżeli nie - to nie możemy. Dla posiadaczy DM - jeżeli podczas próby wstawienia struktury w budynek napotykamy opór, a potem obiekty pojawiają się na dachu ów budynku, bądź na ścianie - odpuśćmy sobie. Dobrym sposobem jest także test pojazdem, lub bezpośrednio CJ'em.
'Oknowość' istnieje

Lub nie.


Można także tworzyć własne szablony w budynkach (przykład podany w punkcie drugim, sposób drugi), na tej samej zasadzie, co pod/nad ziemią, aczkolwiek tą opcję zalecam tylko dla naprawdę zaawansowanych - trzeba mieć niezwykłą znajomość obiektów, wyczucie i precyzję.

Ważne: Niekiedy może wystąpić zjawisko "migania obiektów" (patrz: terminologia). Ze znanych miejsc jest np. duża część szpitala w SF - struktury tam można umieszczać głównie na najwyższych piętrach, pod ziemią mogą migotać. Aby uniknąć tego zjawiska, trzeba po prostu przenieść lokal, w inne, spokojniejsze miejsce ;)


4. Rady.
Powinieneś/aś pamiętać o tym, że nie warto skąpić obiektów podczas wypełniania struktur. Pełnie i bogato wypełniony interior cieszy oko, o ile te obiekty rozmieszczone są w miarę estetycznie - jeżeli masz zamiar nawalić bezcelowo trzysta obiektów, odpuść sobie. Stawiaj na realizm - gdzieniegdzie walające się śmiecie, leżące krzesło, coś opartego o ścianę - nic nie rób sztucznie! Mały nieład zawsze wygląda ciekawiej, niż symetryczność i sztywność.
Pamiętaj także o tym, że liczę na Ciebie. Jest naprawdę niewiele osób, które robią porządne inty, wielu z tej garstki odchodzi na "emeryturę" ; a póki jest zapotrzebowanie na wnętrza, można sobie ułatwić pracę.

ID kilku przydatnych obiektów
Jak już pisałem - warto szukać i wykorzystywać coraz to nowe obiekty, nadające się na własne szablony. Aczkolwiek, jeżeli wolisz jechać wyśrubowanymi standardami, podrzucę Ci kilka "materiałów budulcowych".
7191 - pomarańczowo / beżowa ściana, długa, ze słupkowatym zakończeniem. Często używana na ściany budynków. Przykład - Punkt drugi, "można mieszać oba sposoby".
3944 - także popularny obiekt - murowana ściana. Używana do ścian i sufitów. Przykład - punkt drugi, rodzaj drugi.
6300 - molo. Przydaje się jako drewniana podłoga.
2395 - niewielkie, drewniane, niezniszczalne deski. Można je użyć do wszystkiego - zarówno do podłogi, ścian czy sufitu. Przykład: punkt drugi, rodzaj drugi.


Cóż. To by było na tyle. Jakbym o czymś zapomniał, mielibyście jakieś pytania, czy cokolwiek jeszcze - piszcie! W tym temacie, bądź na dowolnym komunikatorze, także na PW.
Nie zezwalam na kopię poradnika gdziekolwiek bez zgody - nie lubię, gdy ktoś przywłaszcza cudzą pracę (w sumie, a kto lubi?).
Cześć, dzięki za uwagę.

_________________
fajnie się trollowało.
niniejszym ogłaszam, że po przepracowaniu roku na modzie i długiego czasu wstecz odchodzę niechlubnie.
nie byłem sobą, udawałem, bo tak chciał Bóg. A Bóg nigdy się nie myli
jo.
Postaw piwo autorowi tego posta
 

Anthony_Parker 





Informacje
Nick w MP: -BRAK-
Wiek: 25
Na forum: 3348 dni
Posty: 11
Piwa: 770
Respekt: 51

Wysłany: 2010-06-28, 13:11   



Jak bym mógł, postawiłbym nawet 10 piw, super opisane.
5+/5

_________________

Mapy
Skrypty
Postaw piwo autorowi tego posta
 

Verb 
-->GRAFIK<--





Informacje
Wiek: 22
Na forum: 3633 dni
Posty: 23
Piwa: 646
Respekt: 50

Wysłany: 2010-06-28, 14:50   



Oo tak i o to mi chodziło. Dzięki SultanS za ten poradnik. Pisany był właściwie raczej z myślą o mnie, ale innym też się przyda. Piwo oczywiście dla ciebie za prace i pomoc.

_________________
Nikt MNIE już nie chce :( [/color]
Postaw piwo autorowi tego posta
 

rzyczka1996 





Informacje
Wiek: 22
Na forum: 3449 dni
Posty: 2
Respekt: 48

Wysłany: 2010-06-28, 21:06   



Już robię 1 prace :D a poradnik fajny,a znasz może id okien jak te co ty masz ??

Postaw piwo autorowi tego posta
 

Rychu 





Informacje
Wiek: 24
Na forum: 3279 dni
Posty: 9
Piwa: 402
Respekt: 50

Wysłany: 2010-06-29, 06:09   



SultanS, bdb. poradnik. Wszystko ładnie wyjaśnione. Lecz i tak mnie zbytnio mnie kręcą interory :P Wolę ustawiać jakieś obiekty na gruncie :D

_________________
"Shaun" napisał/a:

Masz dostęp do plików serwera :P Możesz im grozić i być fajny :roll:
Postaw piwo autorowi tego posta
 

SultanS 





Informacje
­SPONSOR
Wiek: 23
Na forum: 3968 dni
Posty: 204
Piwa: 2295
Respekt: 28,6

Wysłany: 2010-06-29, 08:43   



rzyczka1996, te id to 1694. Okno te ma tylko jedną "stronę" - zobaczysz obiekt, to się zorientujesz ;)

_________________
fajnie się trollowało.
niniejszym ogłaszam, że po przepracowaniu roku na modzie i długiego czasu wstecz odchodzę niechlubnie.
nie byłem sobą, udawałem, bo tak chciał Bóg. A Bóg nigdy się nie myli
jo.
Postaw piwo autorowi tego posta
 

Patrick3210xD 





Informacje
Wiek: 24
Na forum: 3436 dni
Posty: 8
Piwa: 3
Respekt: 50

Wysłany: 2010-12-15, 15:59   



A ja mam pytanie, to molo na podloge jest strasznie duze i jak robie interior z oknami to musze wrzucic go do budynku, ale jak to zrobic skoro to molo jest wieksze od budynku ? da sie jakos zmniejszyc lub cos zeby nie wystawalo ?

Postaw piwo autorowi tego posta
 

SultanS 





Informacje
­SPONSOR
Wiek: 23
Na forum: 3968 dni
Posty: 204
Piwa: 2295
Respekt: 28,6

Wysłany: 2010-12-15, 21:28   



Użyj innego obiektu ;) Przetrząśnij całe MTA, poszukaj obiektów pasujących na podłogi - to zajmie nawet i kilka dni, pozapisuj ciekawe ID - przydadzą Ci się ;)

Kiedyś muszę ten temat zaktualizować :P

_________________
fajnie się trollowało.
niniejszym ogłaszam, że po przepracowaniu roku na modzie i długiego czasu wstecz odchodzę niechlubnie.
nie byłem sobą, udawałem, bo tak chciał Bóg. A Bóg nigdy się nie myli
jo.
Postaw piwo autorowi tego posta
 

Patrick3210xD 





Informacje
Wiek: 24
Na forum: 3436 dni
Posty: 8
Piwa: 3
Respekt: 50

Wysłany: 2010-12-15, 22:01   



E tam kilka dni, przepatrzylem wszystkie obiekty w jakies 4-5 godziny :D i wlasnie zapisalem ciekawe ID, ale mam jeszcze jedno pytanie, bo zrobilem taki interiorek, i mam problem z podlaga, bo dalem na podloge id 3078, postawilem tak pickupa i potem z niego wziolem dane zeby sie teleportowac, ale jak sie teleportuje to cj leci na dol, nie zatrzymuje sie na tym, mozliwe ze ten obiekt taki jest ? czy moze za nisko suit zrobilem albo cos ?

Postaw piwo autorowi tego posta
 

SultanS 





Informacje
­SPONSOR
Wiek: 23
Na forum: 3968 dni
Posty: 204
Piwa: 2295
Respekt: 28,6

Wysłany: 2010-12-16, 15:24   



Nie, nie - po prostu obiekty wczytują się za wolno ;)
Musisz zamrozić gracza po wejściu do interioru na jakieś pięć sekund - aby obiekty się załadowały.

_________________
fajnie się trollowało.
niniejszym ogłaszam, że po przepracowaniu roku na modzie i długiego czasu wstecz odchodzę niechlubnie.
nie byłem sobą, udawałem, bo tak chciał Bóg. A Bóg nigdy się nie myli
jo.
Postaw piwo autorowi tego posta
 

Vexmix 





Informacje
Nick w MP: Vexmix
Wiek: 19
Na forum: 283 dni
Posty: 3
Piwa: 19
Respekt: 50

Wysłany: 2018-03-07, 13:31   



Świetna pomoc, zwłaszcza dla początkujących! :mrgreen:

Postaw piwo autorowi tego posta
 

WaskiGaming 





Informacje
Wiek: 40
Na forum: 314 dni
Posty: 6
Respekt: 50

Wysłany: 2018-03-25, 18:27   



Dobry poradnik! Ostatnio właśnie chciałem się nauczyć mapować. :)

Postaw piwo autorowi tego posta
 
Anonymous



Dołaczył: Wczoraj 0:00
Posty: 1
Skad: google.com


Anonymous Koniecznie zajrzyj na:







Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wersja do druku

Skocz do:  


phpBB by Przemo modified by xXx 2003-2016

Template GTAONLINE created by gtaonline.pl



Strona wygenerowana w 0,3 sekundy. Zapytań do SQL: 18