Welcome back to Los Santos!
Witajcie w zupełnie nowym świecie Role Play w San Andreas Multiplayer!
Poczciwe San Andreas to prawdopodobnie dla wielu z nas gra, która w pewnym stopniu ukształtowała nasze młode lata. Szczególnie przyczyniła się do tego modyfikacja SAMP, a razem z nią klasyczny tryb Role Play, który wszyscy pokochaliśmy. To właśnie poprzez RP mieliśmy okazję, aby zostawić za sobą codzienną rzeczywistość, jednocześnie przenieść się do wirtualnego Los Santos i okolic, gdzie wspólnie wcielaliśmy się w najbardziej wyszukane charaktery i zapewnialiśmy sobie rozrywkę na długie godziny.
Dlatego właśnie niezmiernie miło jest nam Was powitać na zupełnie nowym projekcie Virtual Santos. Projekcie, podczas którego tworzenia przyświeca nam jedna myśl - zapewnienie Wam doskonałej zabawy i przede wszystkim autentycznego doświadczenia w trybie Role Play. Nawet jeśli nasz wstęp zabrzmiał nieco nostalgicznie, a samo San Andreas ma na karku już dwadzieścia lat, jesteśmy głęboko przekonani o sile polskiej społeczności RP w SAMP i jest to fakt, który napędza nas każdego dnia, aby po wielu tygodniach przygotowań móc finalnie przedstawić Wam to, co dla Was szykujemy.
W przeciwieństwie do wielu innych projektów, które bardzo często już na samym starcie zawodziły z powodu niedopracowanego skryptu, my korzystamy z rozwiązań sprawdzonych i uwielbianych przez wielu graczy. Oferujemy Wam skrypt, który być może już znacie z nieistniejących serwerów takich ls-stories czy getfame. Jest to prawdopodobnie najlepszy i najnowocześniejszy pakiet rozwiązań, jaki kiedykolwiek został stworzony na serwer SAMP i my udostępniamy go dla Was ponownie, zapraszając przy tym do wspólnej zabawy.
Przez ostatnie tygodnie wytrwale pracowaliśmy, aby dostosować całość do wymagań nawet najbardziej zagorzałych graczy, poprawić zabezpieczenia i przede wszystkim wprowadzić znaczące nowości, które zagwarantują nam jeszcze więcej dobrej zabawy. Przez cały czas pracujemy, dbając o to, aby każdy element świata, który tworzymy, był maksymalnie realistyczny i przyjazny dla gracza. Do tej pory regularnie uchylaliśmy dla Was rąbka tajemnicy na kanale #sneak-peak. W tym miejscu powiemy o nich znacznie więcej, a także pokażemy kolejne nowości.
Wszystko kręci się wokół pieniądza? Kilka słów o gospodarce i zarabianiu
Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że czasy, gdy standardem było wielogodzinne nudzenie się na /duty, aby zarobić na wymarzony pojazd i porządne mieszkanie, minęły bezpowrotnie. Taki obraz możemy kojarzyć z wielu starych serwerów, gdzie zaczynaliśmy spłukani, a następnie byliśmy zmuszeni do przegrania kilkudziesięciu lub kilkuset godzin gry, aby się ustatkować. Tego typu podejście generowało trzy zasadnicze problemy.
Po pierwsze – zabijało to realizm, wymuszając na nas, aby każda nowa postać na serwerze była w pewnym sensie szalonym podróżnikiem, który przyjeżdża do wielkiego miasta bez dolarów w portfelu (pomijając drobne na zakup telefonu). Jednym słowem mówiąc: nie dało się stworzyć człowieka, który miałby za sobą historie życiowe, doświadczenie z dorosłych lat. Każdy był świeżakiem w świecie gry. Po drugie, ten system bardzo zniechęcał do ciekawych interakcji In Character (szczególnie podczas pierwszych ~100h gry), ponieważ gracze w pierwszej kolejności musieli skupić się na pieniądzach, których zdobycie często bywało bardzo żmudne. Finalnie zachęcał do tego, co jest niezdrowe w trybie RP, czyli do nadmiernego przywiązywania się do postaci. Gracze bardzo obawiali się utraty swoich najlepszych kreacji osobowych i albo grali do bólu to samo, albo uciekali się do nijaczenia, ponieważ wiedzieli, że ewentualne przejście na nową postać będzie oznaczało kolejne długie godziny, które trzeba będzie przeznaczyć na uzbieranie wystarczającego majątku. My chcemy rozwiązać wszystkie te problemy.
Naszym celem jest zaprojektowanie gospodarki w taki sposób, aby ciekawa i sprawiająca frajdę gra była możliwa od samego początku, bez konieczności skupiania się na nabijaniu kasy przez pierwsze kilkadziesiąt, kilkaset godzin gry. Postawiliśmy na zupełnie odmienne podejście do ekonomii, które produktywnym graczom pozwoli sprawnie i przyjemnie się urządzić, a jednocześnie zmusi do główkowania tych, którzy będą chcieli dobić na sam szczyt. W dobrze wyrównanym świecie gry, tak jak w rzeczywistości, społeczeństwo dzieli się na różne klasy, a klasa średnia jest tą dominującą. Reprezentowanie klasy wyższej i wejście do grona najbogatszych powinno wiązać się z zrobieniem czegoś ekstra, a więc domyślnie do tej pozycji powinni dochodzić gracze, którzy prowadzą własne interesy, są celebrytami (branża rozrywkowa) lub mają inne, kreatywne sposoby na zarobek (niekoniecznie zgodne z prawem). Dlatego deklarujemy:
w celu zwiększenia realizmu i zmniejszenia liczby postaci trudniących się wieloma różnymi profesjami jednocześnie, udostępnimy jedynie 2 sloty na grupy dla wszystkich (3 sloty będą dostępne dla graczy z kontem premium, utrzymamy też dodatkowy slot na grupę typu rodzina);
w związku z powyższym, należycie dostosujemy też poziom zarobków (nie tylko z /duty, ale także z prac dorywczych czy wszystkich innych aktywności, na których będzie można się wzbogacić);
w przemyślany sposób ustalimy ceny dóbr na serwerze, aby każda nowa postać mogła bez większych problemów się ustatkować;
jednocześnie posiadłości w najdroższych rejonach miasta i najlepsze sportowe pojazdy będą znacznie droższe, aby nie były z miejsca dostępne dla każdego i wymagały włożenia większej pracy.
Nowy system wyceniania i tworzenia budynków
Do tej pory korzystaliśmy z pełni automatycznego systemu tworzenia budynków, w którym cena za metr kwadratowy była sztywno określona przez administrację, a wycena była uzależniona od podziału miasta na kilkadziesiąt małych stref. Oczywiście samego podziału na strefy nie zmieniamy, ponieważ sam system jest wykorzystany także w innych dziedzinach gry, ale znacznie zmodyfikujemy samo stawianie budynków – czynimy to na Waszą prośbę, czyli w wyniku nadesłanej przez gracza i przeanalizowanej przez nas propozycji.
Choć automatyczne tworzenie budynków znacznie przyspieszało cały proces, to często powodowało też, że wycena w obrębie jednej strefy była niesprawiedliwa ze względu na bardzo różne zabudowania na terenie każdego takiego terytorium.
Przy nowym rozdaniu, zamiast sztywno wyceniać każdy mały kwadracik na terenie miasta, wycenimy każdy region Los Santos (wstępnie dzielnice będą miały swoją wycenę, a większe z nich zostaną podzielone na mniejsze rejony). Dodatkowo taka wycena będzie realizowana na zasadzie przedziału, przy czym każdy typ budynku będzie miał osobne widełki w danej lokacji. Garaże będą miały najniższy przedział, domy oraz budynki biznesowe będą na podobnym poziomie i obydwa będą droższe niż garaż, a klatki schodowe z oczywistych względów będą najdroższe. Niebawem przedstawimy wam osobny wątek, w którym dokładnie zostaną wyjaśnione nowe zasady oraz przedstawione generalne wyceny.
Powiedzmy, że chcemy stworzyć budynek. Od czego będzie zależeć, czy moja lokalizacja zostanie wyceniona z dolnej czy górnej granicy przedziału dla danego regionu i typu budynku? Odpowiedź jest prosta - od dokładnej okolicy oraz rodzaju zabudowania. Przykładowo, duża posiadłość przy głównej ulicy będzie znacznie droższa niż skromny lokal przy bocznej uliczce - nawet jeśli fizycznie będą bardzo blisko siebie.
Pozwoli nam to uzyskać przede wszystkim bardziej sprawiedliwą i lepiej dostosowaną do zarobków graczy wycenę budynków, gdyż końcową decyzję o kwocie podejmie wyznaczony członek ekipy po tym, jak zainteresowany gracz poda mu metraż oraz wskaże dokładną lokalizację. Chcemy znacznie uprościć drogę do zdobycia własnych czterech ścian – wiemy, że wieczne mieszkanie w hotelu nie jest przyjemne, a połowa populacji serwera zamieszkująca stację metro wygląda bardzo źle i nierealistycznie. Stąd też ceny mieszkań będą znacznie mniejsze niż w poprzedniej edycji. Przy okazji zupełnie wyeliminujemy problem stawiania budynków w błędnych miejscach zamiast przy poprawnej teksturze drzwi.
Nowy kreator postaci
Czy każda stworzona postać musi być taka sama? Nasze postacie na samym początku, poza innymi danymi osobowymi i ubraniem początkowym, niczym się nie różniły. Chcemy to zmienić i spowodować, że każda nowa postać, która wejdzie do wirtualnego Los Santos, będzie na swój sposób unikalna.
Nowy panel tworzenia postaci przywita Was kilkoma bardzo istotnymi elementami. Po pierwsze - pojawi się wybór tła fabularnego związanego z pochodzeniem naszej postaci (to bardzo ważna i nieodwracalna decyzja, która wpłynie na historię i całą rozgrywkę). Będą dostępne trzy opcje:
Obywatel USA - pełnoprawny mieszkaniec USA, który swoją rozgrywkę zaczyna z ważnym dokumentem tożsamości (ID Card) oraz z licencją kierowcy (opcjonalnie);
Legalny imigrant - osoba innej narodowości, która w pewnym momencie życia legalnie przybyła do Stanów Zjednoczonych i aktualnie jest tutaj zarejestrowanym mieszkańcem, także rozpoczyna grę z ważnym dokumentem tożsamości oraz z licencją kierowcy (opcjonalnie);
Nielegalny imigrant - osoba innej narodowości, która w sposób nielegalny przekroczyła granicę i w ten sposób przedostała się na teren Stanów Zjednoczonych; taka postać objęta jest pewnymi ograniczeniami i nie występuje w żadnych narodowych rejestrach (co bardzo utrudnia identyfikację przez służby), nie posiada też ważnych dokumentów i nie może ich zdobyć. W przypadku schwytania przez odpowiednie instytucje postać jest zagrożona deportacją do innego kraju, co skutkuje zakończeniem gry i blokadą.
Kolejnym krokiem jest wybór spawnu naszej postaci. Do tej pory mieszkańcy domyślnie pojawiali się na Market. Dopiero w grze odblokowywała się możliwość przełączenia spawnu na inną lokację. My to ułatwiamy i pozwalamy na wybór spawnu przed pierwszym wejściem na serwer, choć przełączanie w grze nadal jest możliwe. Do wyboru mamy:
Market - centrum miasta;
Pershing Square (nowość);
Unity Station (nowość);
Wybór umiejętności postaci
Od teraz przy tworzeniu nowej postaci każdy otrzyma do dyspozycji startową pulę pieniędzy oraz 100 punktów umiejętności do zainwestowania w różne zdolności, a także wybór startowego pojazdu. Zasada jest prosta - im więcej wydanych punktów na umiejętności, tym mniej gotówki na start. Jak się zatem domyślacie, wydawanie tych punktów odejmuje pieniądze z początkowej puli, ale pozwala uzyskać większy poziom umiejętności na początek naszej przygody. Istnieje także możliwość wydania tylko części z dostępnych punktów (lub nie wydawania ich wcale), aby zachować większą ilość pieniędzy, rezygnując z podniesienia swoich możliwości. Wartość startowego pojazdu także będzie odjęta od startowej puli, więc wybranie najlepszego pojazdu (co za tym idzie, najdroższego) nie zawsze będzie się opłacać.
Player Kill
Musimy pamiętać, że Los Santos, a więc miasto wzorowane na kalifornijskim Los Angeles, to wielka metropolia z ponad czterema milionami mieszkańców, choć w realiach gry czasami trudno to oddać. Wiemy jednak, że narracyjnie liczba mieszkańców i przechodniów nigdy nie jest równa liczbie graczy na serwerze. System Player Kill to urozmaicenie przede wszystkim (choć nie tylko) dla organizacji przestępczych biorących udział w potyczkach z wrogimi grupami. Od teraz grupa przestępcza będzie mogła dokonywać zabójstw wyreżyserowanych członków wrogich organizacji, walcząc tak naprawdę z prawdziwymi graczami, przy okazji zgarniając dla siebie trochę przedmiotów i gotówki. Player Kill gwarantuje także nową porcję zajęć dla organów ścigania, które od teraz będą rozwiązywać zdecydowanie więcej spraw zabójstw. Jest to kolejny pomysł zaproponowany przez graczy.
Gdy ofiara po otrzymaniu odpowiedniej ilości obrażeń przejdzie w stan BW, atakujący będzie musiał czterokrotnie oddać strzał w jej ciało, aby zainicjować cały proces. W tym momencie osoba na BW otrzyma 5 minut na decyzję - będzie musiała wybrać pomiędzy nowym Player Kill oraz standardowym Character Kill. Jeśli przez 5 minut nie podejmie decyzji, system automatycznie aktywuje PK. Przez ten czas zareagować będzie mogła również ekipa, która w każdej chwili może przerwać działanie systemu.
W przypadku wyboru Player Kill, postać znajdująca się w stanie BW zostaje przeniesiona na swój spawn, a narracyjnie w danej akcji została tylko ciężko ranna. Na miejscu strzelaniny umiera natomiast wyreżyserowana postać (aktor), po której zostaje ciało oraz przedmioty i gotówka prawdziwej postaci, która została poddana działaniu systemu. Niebawem opublikujemy nową publikację na temat Player Kill, która w całości wyczerpie temat i rozwieje wątpliwości na temat wszelkich ograniczeń i zasad użytkowania nowego systemu.
Cornery
Przebudowaliśmy system cornerów, aby był on bardziej realistyczny i ciekawszy. Koniec z bezsensownym staniem w miejscu przy dealerze. Jak zwykle cornery będą pojawiać się w miejscach ustalonych przez ekipę, ale tym razem - dla dodania smaczku organizacjom - gracze będą musieli negocjować z botem. Co to oznacza? Bierzecie narkotyk, a następnie szukacie miejsca na handel. Gdy je znajdziecie, przyjdzie do Was bot, który zaproponuje konkretną cenę za przedmiot, np. za heroinę. Waszym zadaniem, o ile chcecie zarobić, będzie podanie ceny wyższej. Jest jednak pewne ale...
Pamiętajcie, że kupiec nie da tak łatwo za wygraną. Jeśli różnica w cenie będzie za duża, może odmówić zakupu. Istnieje też szansa, że zaakceptuje nawet większą cenę niż tą, którą sam zaproponował. Wszystko opiera się na ustalonych procentach. Pamiętajcie też, że tylko jedna osoba może handlować z tym samym klientem, a co więcej - będzie miał określoną pulę do wyczerpania. Kiedy zbyt dużo graczy przyjdzie do niego w celu sprzedaży narkotyków, odejdzie z miejsca i pojawi się dopiero następnego dnia. Cornery zostały tak zabezpieczone, by przestały być miejscem grindowania nieskończonej ilości gotówki. Teraz trzeba będzie pogłówkować. Jeśli nie spodobacie się botowi, może dać Wam kosza, uważajcie!
Przebudowany system skilla i arena ASG
W ostatnim czasie zgłaszaliście nam przede wszystkim dwa problemy związane z wbijaniem skilla do broni - irytujący efekt trzęsącego się ekranu oraz powolność w samym zdobywaniu kolejnych punktów umiejętności. Efektu trzęsącego się ekranu pozbyliśmy się całkowicie, a same ćwiczenia na strzelnicy uczyniliśmy znacząco przyjemniejszymi.
Przede wszystkim każda postać na serwerze będzie zaczynała swoją przygodę z umiejętnością władania bronią na poziomie gangstera (nazwa pochodzi bezpośrednio z GTA SA, nie będzie nigdzie wykorzystywana na serwerze). Do tej pory postacie bez skilla korzystały z niższego poziomu, co powodowało jeszcze większą irytację podczas posługiwania się bronią, związaną z ociężałymi ruchami naszej postaci czy trzymaniem broni długiej na wysokości biodra. Po zmianie postacie bez wyuczonego strzelania będą już posługiwać się bronią całkiem sprawnie. Da się jednak jeszcze bardziej rozwinąć umiejętności strzeleckie, dlatego właśnie ćwiczenia na strzelnicy nadal będą miały sens - będą pozwalały osiągnąć poziom hitmana (podobnie jak wcześniej, nazwa pochodząca z GTA SA, u nas nie będzie nigdzie używana).
Dążymy do tego, aby każda czynność, która może podjąć nasza postać w grze, była w jakiś sposób ciekawa i przyjemna, a nie nudna i denerwująca. Zdajemy sobie sprawę, że poprzednie wartości punktowe potrzebne do osiągnięcia maksymalnego poziomu strzelania były bardzo wywindowane w górę, a sama przygoda na strzelnicy potrafiła być nużąca. Dlatego odpowiednio obniżyliśmy wymagane wartości, mianowicie: 600 dla pistoletów, 1000 dla strzelb, 1500 dla SMG i karabinów szturmowych. Jeśli ktoś zechciałby jeszcze bardziej cały proces przyspieszyć, zawsze przy tworzeniu postaci może przeznaczyć odpowiednio dużą ilość punktów na umiejętność strzelania.
Nowa arena ASG
To jednak nie koniec zmian. Prezentujemy Wam zupełnie nową arenę ASG, która będzie alternatywą dla strzelania do statycznej tarczy (ta opcja oczywiście też pozostanie dostępna). Nowa arena pozwoli połączyć przyjemne z pożytecznym - zwiększanie swojej umiejętności strzelania wraz z dobrą zabawą ze znajomymi.
Arena to narzędzie dla strzelnic, które będą mogły rozbudować swoje budynki właśnie o przestrzeń przygotowaną pod nową zabawę. Nowy system przewiduje m.in. własnoręczne ustawianie spawn pointów dla graczy biorących udział w rywalizacji, system klasyczny lub “każdy strzał punktuje” oraz dwa tryby - każdy na każdego oraz drużynowy. To nie tylko urozmaicenie dla osób wbijających skilla, ale także zaproszenie strzelnic do organizowania ciekawych wydarzeń takich jak gry air soft czy paintball. Tryb drużynowy będzie natomiast wartym uwagi dodatkiem do treningów LEA.
Nowe przyciemniane szyby
Chcemy sprawić, aby przyciemniane szyby w końcu miały sens i jakieś konkretne zastosowanie. Maksymalnie rozbudowaliśmy system ciemnych szyb, a od teraz będą możliwe aż 3 poziomy przyciemnienia.
poziom pierwszy - lekkie przyciemnienie samych tylnych szyb (legalne na drogach);
poziom drugi - lekkie przyciemnienie przednich szyb, mocniejsze przyciemnienie tylnych szyb (legalne na drogach);
poziom trzeci - mocne przyciemnienie zarówno przednich jak i tylnych szyb (nielegalne na drogach).
Dwa pierwsze poziomy będą mogły być szeroko wykorzystywane i będą standardowo oferowane przez warsztaty. Trzeci z racji tego, że nie będzie zgodny z prawem obowiązującym w San Andreas, będzie rozprowadzany na czarnym rynku z wykorzystaniem grup przestępczych, a jego wykorzystywanie na drogach będzie wiązało się z ryzykiem złapania przez Police Department.
Prawdziwe kamery CCTV
Stworzyliśmy obiekt kamery, którym będzie można sterować za pomocą komendy /kamera [ID drzwi]. Jak to działa? Dostęp do zewnętrznych kamer, znajdujących się w pobliżu dużego zagęszczenia ludności lub w okolicy budynków rządowych, będzie miał Los Santos Police Department (kamery na world 0). Podgląd kamer wewnętrznych zostanie uzależniony od typu panelu. Kamery w biznesach będą obsługiwane przez agencje ochrony.
Jak zamontować kamerę w biznesie? Należy skontaktować się z ochroniarzami - to właśnie do ich zadań należy sprzedaż obiektu, a także proces montowania (IC); dopiero wtedy prezes firmy może ustawić sprzęt w dogodnym dla siebie miejscu. Warto mieć na uwadze fakt, że na ten moment właściciel nie będzie miał dostępu do podglądu. Bardzo możliwe, że w przyszłości, po wprowadzeniu kluczowych zmian, stworzymy dwa typy kamery – pierwszą, tańszą, która będzie wyłącznie pod opieką ochrony, a także drugą, droższą, pod opieką ochrony i właściciela (Wasza propozycja). Obraz będzie odbierany w czasie rzeczywistym. Co to oznacza? Widzimy postacie, ich sposób poruszania się. Nie mamy jednak dostępu do czatu In Character (IC). Kamerą można swobodnie obracać w zależności od ruchu myszki (360 stopni). Każda z nich ma wysoką rozdzielczość (widać samochód i wszystko, co z nim związane, a także twarz i ubranie). Przypominamy, że odpowiednie zabezpieczenia (rękawiczki, ściąganie blach, nakładanie kominiarki) nadal mogą znacząco utrudnić śledztwo i aresztowanie. Niebawem pojawi się regulacja, w której zamieścimy mapkę z ich rozmieszczeniem – liczymy, że śledztwa będą dzięki temu przyjemniejsze!
Nowe obiekty na naszej mapie
Klasyczne Los Santos, które Rockstar Games stworzyło 20 lat temu jest nam wszystkim doskonale znane. Choć nie można temu wirtualnemu miastu odmówić unikatowej aury, znaczna jego część jest zagospodarowana typowymi wypełniaczami jak niefunkcjonalne kamienice czy duże obszary magazynowe. Z doświadczenia wiemy, że rozgrywka w takich miejscach jest zwyczajnie nietrakcyjna. Wiemy też, że z tego miasta można wyciągnąć zdecydowanie więcej. Dlatego poza innowacjami w skrypcie serwera - podejmujemy też starania, aby wprowadzić nowości także na mapie gry. Chcemy ją uczynić piękniejszą, ale przede wszystkim bardziej funkcjonalną, zapewniając Wam nowe miejsca do gry.
Do tej pory udało nam się nabyć kilka bardzo ładnych modeli, które wprowadzają znaczny powiew świeżości do Los Santos. W tym newsie pokażemy Wam jedynie kilka z nich, a kolejne będziemy odkrywać przed Wami stopniowo. Nadal jesteśmy też otwarci na Wasze propozycje w tej kwestii, jeśli macie pomysły na dalsze urozmaicenie naszej mapie - koniecznie dajcie nam znać!
Pershing Square Park
Fire Department
Salon jubilerski
Aktywne rekrutacje - współpracuj z nami!
Wspólnie wchodzimy w najważniejszy okres przed uruchomieniem serwera gry. Poza pracą nad kolejnymi nowościami, które zaprezentujemy Wam już niebawem, będziemy poszukiwać także nowych twarzy na wiele kluczowych stanowisk. Rekrutujemy m.in. GameMasterów SAMP, moderatorów forum, a także liderów kilku grup. Jeśli chcesz być na bieżąco z aktualnymi naborami lub chciałbyś spróbować swoich sił i podjąć z nami współpracę, dokładając jednocześnie swoją cegiełkę do tworzenia projektu Virtual Santos - zajrzyj koniecznie do działu z rekrutacjami. W najbliższym czasie pojawią się tam pierwsze informacje.
To już wszystko w dzisiejszym newsie. Nieustannie pracujemy jednak nad kolejnymi zmianami i nowościami, które będziemy Wam regularnie prezentować, zarówno tutaj, jak i na naszym serwerze Discord. W dalszym ciągu jesteśmy też otwarci na Wasze propozycje, dlatego zachęcamy do podzielenia się swoimi pomysłami w dziale pomysłów. Do zobaczenia!